سفرنامه اهواز قسمت اول بروجرد و خرم آباد

سلام امروز می خوام سفرنامه نوروز 1403 رو براتون به شکل روز شمار بنویسم تا اگه قصد سفر به استان خوزستان و نوار غربی کشور را داشتین بتونید از مطالبی که براتون می فرستم استفاده کنید

Image Hosted by ImageTitan.com

شروع سفر سوم فروردین
ساعت 6 صبح از تهران به سمت استان خوزستان حرکت کردیم وی چون تلاش داشتیم در طول مسیر از شهرهای مختلف هم بازدید کنیم قرار گذاشتیم ابتدا یک شب در بروجرد توقف کنیم.برای رفتن به بروجرد از تهران ابتدا باید وارد جاده قم شوید و از خروجی استان مرکزی و اراک خارج شوید و از کمربندی اراک وارد جاده اراک به بروجرد شوید فاصله تهران تا بروجرد 392 کیلومتر است و ما با توقفی که برای صبحانه داشتیم حدود 12 رسیدیم بروجرد این رو هم فراموش نکنید که کل مسیر تا بروجرد به شکل آزاد راهی است و بغیر جاهای کوتاهی بقیه مسیر آسفالت مناسبی داره والبته که بروجرد جز استان لرستان است .به هرحال ما ظهر رسیدیم بروجرد و قبل از رسیدن به این شهر شما با جاده ای مواجهه هستین که در جهان کم نظیر است از هر دوطرف مناظر زیبایی چشمانتان را می نوازد و از روبرو رشته کوهی بسیار زیبا خستگی سفر را از تن می زداید پیشنهاد می کنم حتما قبل از رسیدن به بروجرد کنار جاده توقف نمایید و لختی از دین این همه زیبایی لذت ببرید .
بروجرد شهری بود که که قبل از رسیدن به آن می توانستین نمای کلی از اون رو در جاده و قبل رسیدن به آن ببینید شهر به اصطلاح جمع و جور و دارای بافت سنتی و مدرن در کنار هم بود .مردم در این شهر وقتی ازشون سئوال می پرسی برات وقت می ذارند توضیح کامل میدهند و سعی می کنند به درستی راهنماییت کنند .ما تصمیم داشتیم از خانه های بوم گردی استفاده کنیم برای همین متوجه شدیم که منطقه تفریحی گل گشت در بروجرد جایی است که شما می تونید انواع آپارتمان ویلا یا خانه دربستی رو به راحتی پیدا کنید.اونجا با راهنمایی دلسوزانه و پیگیرانه یکی از راهنمایان محلی که در توقفگاه نوروزی حضور داشتند توانستیم طبقه دوم یک ویلای شمالی رو یک شب اجاره کنیم .مساحت این واحد نزدیک دویست بود با یک تراس بسیار بزرگ و میزبانی خانم و آقای مسنی که خیلی مهربان بودند.هزینه یک شب اقامت ما با چونه شد یک میلیون و 100 هزار تومان
پس از مستقر شدن و صرف ناهار و چرت عصرگاهی تصمیم گرفتیم بریم داخل شهر برای چرخیدن ولی خب تیرمان به سنگ خورد به خاطر ایام نوروز و اینکه شاید خود بروجردی ها هم خیلی منتظر مسافر نبودن شهر خیلی خلوت و سوت کور بود و با پرس و جو و سرچ رفتیم بام بروجرد که اونجا هم نسبتا خلوت بود ولی می تواند جز جاذبه های بروجرد حساب شود چون منظره آن در شب خیلی زیبا بود .فردا صبح به قصد سفر به خرم آباد منزل را تحویل دادیم ولی قبلش رفتیم بازار ورشو بروجرد و از خانه های تاریخی بروجرد بازدید کردیم. موزه مردم شناسی بروجرد ، خانه افتخار اسلام طباطبایی و بازار مسقف بروجرد همه در فاصله کمی از هم قرار داشت و توانستیم طی سه الی چهار ساعت کلشون رو ببینیم.یکی از عجائب برود سماور بزرگی بود که در خانه افتخار اسلام طباطبایی قرار داشت که می گفتند بزرگترین سماور ایران است

سفر به خرم آباد چهارم و پنجم فروردین
گویی قرار نبود زیبایی جاده ها و قشنگی های طبیعت استان لرستان به پایان برسد آزاد راهی زیبا لابلای کوه های مرتفع و طبیعتی زیبا ورود ما رو به شهر خرم آباد بفرما می زد .به محض ورد به شهر شما با دریاچه کیو مواجهه می شوید که یکی از جاذبه های تفریحی شهر خرم آباد مرکز استان لرستان است.فاصله خرم آباد تا تهران 488 کیلومتر است و از بروجردتا خرم آباد 87 کیلومتر راه است .در خرم آباد قبلا از امکان اقامتی اداره به مدت دو روز جا رزرو کرده بودیم پس وسایل رو گذاشتیم و حدود ساعت 6 عصر جهت صرف ناهار رفتیم شهر. با پرس جو و سرچ متوجه شدیم پیتزا آگر در ساحل شرقی خیابان گرشاسبی جای مناسبی است .روبروی پیتزا آگر ، فست فود اجاق باشی هم بود که تعریف اونهم شنیده بودیم .ولی استفاده نکردیم .پیتزا آگر کیفیت خیلی خوب و قیمت مناسبی به نسبت فست فودهای تهران داشت بطور مثال پیتزای خانواده ویژه قیمتی حدودی سیصد تومن داشت که با همون ابعاد و کیفیت در تهران کمتر از پانصد تومن پیدا نمی کنید.پس از صرف شام تازه چشمانمون باز شد و زیبایی های شهر رو بهتر دیدیم شهر خرم آباد شهری بسیار سر سبز و از جمله شهر های خطی یا طولی است چرا که رودخانه خرم رود این شهر رو به دوقسمت تقسیم کرده است و بر طبیعت و آب و هوای این شهر بسیار تاثیر گذاشته است ما که ندیدیم ولی مانند رود راین که شهرهای کلن و استراسبورگ رو از هم جدا می کند خرم رود هم همین نقش رو برای خرم آباد بازی می کند.دریاچه کیو که در ابتدای شهر است در واقع یکی از سرچشمه های خرم رود است و جایی بود که بچه هامون فرصت کردن در این رودخانه قایق سواری کنند.بعد از برشگت به خونه فرصتی شد تا با یکی از دوستانم که نزدیک 25 سال بود ندیده بودمش و ساکن خرم آباد بود زنگ بزنم .طبق معمول بچه های با صفای لر انگار نه انگار که سالها بود ندیده بودمش همونجور گرم و صمیمی پاسخم رو داد و قرار گذاشتیم فردا که مصادف پنجم فروردین بود بریم قلعه فلک الافلاک که نگین شهر خرم آباد است رو ببینیم.قلعه فلک الافلاک که به دژ شاپورخواست یا قلعه ۱۲برجی هم شهرت دارد، زمانی برای حاکمان کشور سنگری امن بود تا از قلمروشان حفاظت کنند. چند صد سال پیش در دوره ساسانیان قلعه فلک الافلاک به مساحت ۵۳۰۰مترمربع بر بلندای تپه‌های خرم‌آباد از سنگ، آجر، خشت خام، گچ و آهک ساخته شد. اینجا که از جاهای دیدنی خرم آباد است، از مهم‌ترین مسیرها بین فلات مرکزی با جنوب و غرب ایران بوده است.بعد از قلعه فلک افلاک که موزه مردم شناسی و فرهنگ خرم آباد هم لاتبلای سراهای این قلعه قرار داشت برای صرف ناهار مهمان دوست عزیزم بودم و رستورانی در حاشیه شهر خرم آباد در مسیر جاده خرم آباد پلدختر میزبانمون بود اونجا چنجه سیخی 80 هزار تومن بود.شب تصمیم گرفتیم بریم بام خرم آباد که اونجا هم جایی بی نظیر بود و از همه مهمتر حضور بچه های با صفای لر بود که با موسیقی و رقص زیبای لری جاذبه این شهر و این مکان رو صد چندان کرده بودند روز ششم هم به سرعت رسید و ما پس از بستن بار سفر عازم استان خوزستان و شهر اهواز شدیم (پایان قسمت اول سفر به اهواز)

Image Hosted by ImageTitan.com

+ نوشته شده در  یکشنبه نوزدهم فروردین ۱۴۰۳ساعت 12:30&nbsp توسط محمد مهدی شادبهر  |

زیانکاران کربلا 4...
ما را در سایت زیانکاران کربلا 4 دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : shark1356 بازدید : 4 تاريخ : پنجشنبه 30 فروردين 1403 ساعت: 15:07